گفت‌وگو| شروط تحقق افزایش ۵۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

گفت‌وگو| شروط تحقق افزایش ۵۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر
شناسه خبـر : ۱۳۵۳۱۷ دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه " جمعا ۵۴۰۰ مگاوات تعهد ما برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پیک تابستان ۱۴۰۳ است"، گفت: تحقق این تعهد، شرط و شروطی دارد که همه باید به آن عمل کنند.

محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی موج خبر، اظهار داشت: بر اساس قراردادی که با حضور رئیس جمهوری امضا شد، قراردادهای احداث 4500 مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر را به ‌گونه‌ای منعقد کردیم که بتواند تا پیک تابستان 1403 به‌مدار بهره‌برداری وارد شود.

وی افزود: بهره‌برداری از 4500 مگاوات ظرفیت جدید تجدیدپذیر تا پیک تابستان 1403 شرط و شروطی دارد که همه باید به آن عمل کنند؛ از جمله تحویل زمین به سرمایه‌گذاران، که اگر فرآیند تحویل زمین طولانی شود، به زمان مدنظر برای بهره‌برداری نمی‌رسند.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: همچنین مسائلی چون صدور مجوزاتی مثل مجوز محیط زیست و مجوز اتصال به شبکه، بحث‌های گمرکی و تأمین ارز سرمایه‌گذاران بسیار در این بین اثرگذار است.

وی ادامه داد: مباحثی داریم که این پروژه‌ها از طریق صندوق توسعه ملی تأمین مالی شوند، باید به این موارد اینچنینی عمل شود و اگر تمامی این مسائل به‌درستی و در زمان مناسب به اجرا برسند و همه ما، از جمله بخش خصوصی، کار را به‌درستی و دقیق انجام دهیم، این ظرفیت 4500 مگاواتی به پیک تابستان 1403 خواهد رسید.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) تصریح کرد: در اقداماتی که برای آمادگی پیک تابستان 1403 مشخص شده، آمده است که علاوه بر این 4500 مگاوات، 900 مگاوات دیگر نیز ظرفیت جدید نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت فعلی افزوده شود که شروط به‌مدار آمدن آن 900 مگاوات نیز مثل شروط بهره‌برداری به‌موقع از ظرفیت 4500 مگاواتی است.

وی افزود: در افزایش 900 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، سه‌مدل دیده شده، یکی قراردادهای خرید تضمینی است که پیش از این ساتبا منعقد می‌کرد که این روش حدود 200 مگاوات از آن ظرفیت 900 مگاواتی را شامل می‌شود و به‌طور متوسط طرح‌های این دسته، بیش از 50درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: یک بخشی از مسیر ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که در مناقصات 4000 مگاواتی اول برنده شده بودند و بخشی دیگر نیز نیروگاه‌های خودتأمین صنایع هستند.

وی ادامه داد: این ظرفیت 900 مگاواتی به‌علاوه ظرفیت 4500 مگاواتی، جمعا 5400 مگاوات تعهد ما برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پیک تابستان 1403 است.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir